ÚDOLÍM BÍLÉ OPAVY NA PRADĚD

Karlova Studánka (0 km) – rezervace Bílé Opavy (2,5 km / 2,5 km) – vodopády Bílé Opavy (1,5 km / 4 km) – chata Barborka (1,5 km / 5,5 km) – Praděd (3 km / 8,5 km) – Ovčárna (4 km / 12,5 km) – Nad Karlovou Studánkou (5,5 km / 18 km) – Karlova Studánka (1 km / 19 km)

Popis trasy :

Výstup překrásným údolím Bílé Opavy na Praděd, nejvyšší horu Hrubého Jeseníku, zahájíme na centrálním „dolním“ parkovišti v lázních Karlova Studánka. Parkoviště se nachází na V okraji obce naproti vile Vlasta. Další odstavné parkoviště najdete na opačné straně lázní u restaurace Hubertus.
První zprávy o léčebných účincích zdejší vody pocházejí ze 17. stol., kdy kraj patřil Řádu německých rytířů. Teprve ve století následujícím nechal velmistr řádu Maxmilián II. František udělat první rozbory vody, ve kterých bylo objeveno velké množství minerálních látek. U pramenů byla založena nová obec a postupně vystaveny lázeňské domy. Dnes patří Karlova Studánka státu a léčí se tu především onemocnění cest dýchacích a plic.
Z dolního parkoviště půjdeme podél hlavní silnice procházející lázněmi směrem na Z k rozcestníku „Karlova Studánka-Džbán“, kde začíná turistické značení. Modrá turistická značka TZ vede nejschůdnější cestou až na Praděd, my však zvolíme žlutou TZ, která spolu s naučnou stezkou Bílá Opava prochází divokým údolím stejného jména. Od rozcestníku půjdeme dále podél hlavní silnice, mineme parkoviště u restaurace Hubertus a na křižovatce za restaurací odbočíme doprava po silnici na Jeseník. Není zde chodník a provoz v sezoně může být hustý, proto buďte opatrní, zvláště, máte-li s sebou děti či jiné zviřátko.
Zhruba po 0,5 km uhýbá žlutá TZ vlevo do lesa, na jehož okraji již začíná Údolí Bílé Opavy. Pokračujeme na rozcestí „Na Paloučku“, kam vede zároveň s naučnou stezkou a žlutou TZ také modrá TZ. Na Paloučku se trasy rozdělují, modrá TZ stoupá mírně vpravo nad údolí, my zůstaneme věrni žluté TZ, která lemuje horskou bystřinu po trochu náročnější stezce vedoucí kamenitým terénem s dřevěnými lávkami.
Na rozcestí "Nad vodopády Bílé Opavy" se žlutá TZ opět spojuje s modrou TZ, po které nyní půjdeme k chatě Barborce. Barborka leží na jižním úbočí Pradědu ve výšce 1400 m n. m. a je nejstarší horskou chatou v Jeseníkách. Od chaty sejdeme po asfaltce na rozcestí „U Barborky“, kde odbočíme vpravo po zelené TZ. Pohodlná silnička nás dovede na rozcestí pod Pradědem. Dáme se doprava po modré TZ a v několika minutách dosáhneme vrcholu.
Praděd, německy Altvater, polsky Pradziad, je se svými 1491 m nejvyšší horou Hrubého Jeseníku a zároveň celé Moravy. Na vrcholu stojí 146,5 m vysoký televizní vysílač, jeho horní pološina je nejvyšším umělým bodem v ČR. Do roku 1959 stála na Pradědu kamenná rozhledna postavená v letech 1912-1913 Moravskoslezským sudetským horským a turistickým spolkem. Po druhé světové válce začala chátrat až se zřítila.
Z Pradědu se po asfaltové silničce vrátíme na rozcestí „U Barborky“, odkud sestoupáme po zelené TZ k chatě Ovčárně. Ta vznikla pro potřeby ovčáků na místě původního seníku a s rozvojem turistiky ve 2. pol. 19. stol. se stala útočištěm pocestných před rozmary počasí. Dnes je Ovčárna s hotelem a restaurací nejvýše položeným lyžarským střediskem u nás.
Od Ovčárny půjdeme dále po zelené TZ na rozcestí „Sutě“, kde zelená TZ opouští asfaltku a klesá vlevo lesem zpět kolem kaple sv. Huberta do Karlovy Studánky. Vyjdeme u již známé restaurace Hubertus, za níž se nachází „horní“ parkoviště nebo budeme pokračovat podél hlavní silnice přes lázeňské centrum na „dolní“ parkoviště u vily Vlasta.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Karlova Studánka

Letovisko a lázně založené r. 1785 na místě staré železářské osady Hubertov. Věhlas přinesly lázním prameny železité kyselky a okolní čisté a lesnaté prostředí. Léčí se zde především nemoci dýchacích cest a silikózy. Zajímavé z architektonického hlediska jsou především dřevěné lázeňské budovy z 1. pol. 19. stol. V části obce nazvané Hubertov stojí lovecký zámeček tehdejších majitelů panství, řádu německých rytířů, a kaple z r. 1757. Lázeňský park zdobí výtvarná díla sochařů a uměle vytvořený vodopád. V obci se nachází též empírový farní kostel z r. 1829.

Rezervace Bílé Opavy

Údolím říčky Bílé Opravy prochází naučná stezka s 6 informačními tabulemi začínající kousek za Karlovou Studánkou a končící pod horskou chatou Barborkou. Stezka vede hlubokým údolím, k vidění je tu množství peřejí, kaskád a vodopádů, z nichž největší je vysoký 7,9 m. Za zmínku stojí v Jeseníkách ojedinělé tzv. obří hrnce, mísovité prohlubně o průměru několika decimetrů a hloubce několika centimetrů, které vznikaly po staletí vymíláním ruly vířivým pohybem a vodou unášených částic hornin. Stezka prochází smrkovým pralesem, kde mimo jiné roste charakteristická růstová forma smrku - tzv. jesenické smrky.

Chata Barborka

Horská chata Barborka leží na J úbočí Pradědu ve výši 1320 m. n. m. Barborka byla vybudována až v r. 1942 pro důstojníky německé armády. V l. 1966-1973 byla přistavěna celá nová dvoupatrová část za dosavadním vchodem do chaty, značně rozšířená veranda a celá chata byla zmodernizována. Koncem 80. let byla k chatě vybudovaná asfaltová silnice.

Praděd

Praděd je se svými 1492 m nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a celkově čtvrtou nejvyšší horou ČR. Je zde nejdrsnější podnebí, průměrná roční teplota nepřevyšuje 1°C. Na vrcholu stojí 162 m vysoký televizní vysílač, jehož horní plošina je nejvyšším (byť umělým) bodem u nás. Původně se na vrcholu nacházela kamenná rozhledna, která po druhé světové válce zchátrala a zřítila se.

Ovčárna

Chata Ovčárna vznikla na místě původního seníku r. 1863. O rok později zde byla zřízena salaš, která ale vyhořela. S rozvojem turistiky ve 2. pol. 20. stol. se Ovčárna stala vyhledáváným útočištěm pocestných. Počátkem 30. let byl na Ovčárně postaven horský hotel s restaurací. Dnes je Ovčárna významnou křižovatkou turistických tras a vyhledávaným, nejvýše položeným lyžarským areálem v ČR.