PUTOVÁNÍ Z HOCHWALDU NA MALEBNÝ TÖPFER

Kamloch-park. (0 km / 0 km) – Hochwald (2 km / 2 km) – Kelchstein (3 km / 5 km) – Brandhöhe (1,5 km / 6,5 km) – Scharfenstein (1 km / 7,5 km) – Böhmische Aussicht (1 km / 8,5 km) – Töpfer (0,5 km / 9 km) – Edmundshütte (2,5 km / 11,5 km) – Mönchskanzel (0,5 km / 12 km) – Kamloch-park. (1 km / 13 km)

Popis trasy :

Výlet malebnou krajinou vyhlídek a skal zahájíme cca 1,5 km J od centra lázeňského městečka Kurort Oybin na nehlídaném odstavném parkovišti v lokalitě Kamloch v těsné blízkosti silnice S133 vedoucí z Oybina do Lückendorfu. Z parkoviště se vydáme po silnici vpravo do kopce k turistickým rozcestníkům na Hraniční uzávěře. Napojíme se na modrou turistickou značku vedoucí na Hochwald (Hvozd) a začneme stoupat stinným lesem, avšak nepříliš pohodlnou kamenitou cestou vzhůru. Dvouvrcholovou horu Hvozd protíná česko-německá hranice a se svými 750 m je po Luži druhým nejvyšším bodem Lužických hor.
Po modré TZ dojdeme nejdříve k severnímu vrcholu ležícímu na německé straně. V 19. stol. byl nazýván Glamscher Stein nebo Johannisstein. Od r. 1892 zde stojí vysoká kamenná věž přístupná veřejnosti a pod ní stylový horský hostinec. Vydáme-li se od rozhledny přímo rovně, dovede nás cesta na jižní vrchol tvořený výraznou skálou, které se říkávalo Ilmenstein či Kreuzstein. Již od konce 18. stol. zde stával dřevěný kříž označující střet hranic tří panství. I na jižním vrcholu se můžeme občerstvit v hostinci a z jeho vyhlídkové terasy pohlédnout do Čech.
Po krátké přestávce sestoupáme po zelené TZ udržovanou asfaltkou zvanou Hochwaldweg k obci Hain. Před ní odbočíme na rozcestí vpravo a pokračujeme dále po zelené TZ, která nás dovede až na silnici, při níž parkujeme. Turistická značka odbočuje za silnicí lesem vlevo a po pár metrech nás zavede k charakteristicky zbarvenému skalnímu útvaru ve tvaru palice nazývanému Kelchstein. Vrátíme se na rozcestí před Kelchsteinem, kde je na kraji lesa malé parkoviště, u nějž visí první a poslední ukazatel na ferratu Alpiner Grat. Značení není příliš jasné, zelená TZ přicházející od Hochwaldu a obce Hain uhýbá, jak už jsem popsala vlevo, my však půjdeme rovně, mineme jednu odbočku vpravo a dojdeme na rozcestí, kde se naše neznačená cesta kříží se žlutě značenou Fürstensteg. Vydáme se po ní vpravo a na další křižovatce stezek půjdeme rovně, dále po žluté.
Ti, kdo hledají ferratu, odbočí na tomto rozcestí vlevo a půjdou poměrně zarostlou neznačenou cestou až k místu, kde Kletersteig začíná. Spousta těchto cest vůbec není v mapách, proto doporučuji prostudovat lokalitu na GPSies.com, kde najdete hodně kvalitní online mapu. Navíc v těchto místech vede paralelně podél sebe 5 cest! Začátek ferraty je na druhé cestě od severu, jmenuje se Wieserweg.
Pokračujeme po žluté TZ a na dalším rozcestí odbočíme vlevo na cestu Kurt-Steinadler-Weg značenou zeleným puntíkem vedoucí po hřebínku vrchu Brandhöhe. Po chvíli dojdeme na první skalní vyhlídku s názvem Heinrich-Singwitz-Bank. Nabízí pohled JV směrem na blízkou obec Lückendorf. Na opačené hraně hřbetu se nachází druhá vyhlídka Lubisch-Höhe, z níž spatříme malebné městečko Oybin s dominantní zříceninou hradu a kláštera.
Pokračujeme dále po zeleném puntíku, který nás mnohými stezkami dovede až ke skalní vyhlídce Scharfenstein. Namáhavější výstup po příkrých železných schodech bude odměněn úžasným kruhovým výhledem do kraje. Z rozcestí u Scharfensteinu se vydáme po žlutém puntíku na sever cestou zvanou Kleiner Felsengasse. Její jméno je trefné, proplétá se mezi bizarními skalními útvary a po kamenných schodech pomalu stoupá k vrchu Töpfer.
Zhruba v polovině druhé sady schodů odbočuje vpravo zelená puntíkatá stezka. My pokračujeme rovně po žluto-zelené puntíkaté, která se po chvíli napojí na klasickou žlutou TZ. Zájemci si mohou udělat krátkou odbočku vpravo na vyhlídku Böhmische Aussicht. Jak název napovídá, dohlédnete z ní až k Ještědu a Jizerským horám na české straně hranice. Jinak se na rozcestí vydáme vlevo a po žluté TZ dojdeme na nejkrásnější vyhlídku s oblíbeným výletním hostincem na Töpferu (česky Hrnčíř). Rozlehlá vyhlídková plošina před restaurací nabízí daleké výhledy do kraje Horní Lužice. Kdo se chce podívat z ještě větší výšky, vystoupá po kovových točitých schodech na symbol Töpferu – kamennou bránu, upravenou v 19. stol. na vyhlídku. V příjemném hostinci se můžeme občerstvit nebo posedět na lavičkách před ním a pustit se do vlastní svačiny.
Po vydatném odpočinku nastoupíme cestu zpět. Vydáme se od hostince po asfaltové silničce Töpferstrasse. Zhruba třetí odbočkou vlevo příkře do kopce se vrátíme k Scharfensteinu a od něj sledujeme stezku značenou žlutým puntíkem. Ta nás po chvíli dovede k altánku Edmundshütte a pokračuje k vyhlídce Mönchskanzel, pod níž končí ferrata Alpiner Grat. Máme tak příležitost prohlédnout si ji shora. Na příštím rozcestí se napojíme vlevo na žlutou TZ a záhy z ní zase odbočíme doprava lesní cestou, která nás dovede k silnici, u níž jsme odstavili auto. Parkoviště je cca 300 m za zatáčkou.
Skalami vede spousta neznačených cest a je velmi snadné zabloudit, ale v zásadě moc nevadí, odbočíte-li jinam. Pokud znáte svůj cíl a přibližný směr, objevíte tak spoustu krásných a klidných míst v kouzelné krajině Žitavských hor.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Böhmische Aussicht

Böhmische AussichtSkalní vyhlídka Böhmische Aussicht (Česká vyhlídka) na V okraji vrcholové plošiny hory Töpfer, v nadmořské výšce 575 m. Vyhlídka je zajištěna kovovým zábradlím a opatřena dřevěnou lavičkou. Z její vyhlídkové terasy se nabízí pohled převážně východním směrem na oblast tzv. Trojmezí, území kolem česko-německo-polské hranice.

Brandhöhe

BrandhöheNejvyšší bod pískovcového hřbetu oybinské části Žitavských hor zdvíhající se do výšky 596 m n. m. cca 1 km SZ od lázní Lückendorf. Zalesněný vrch je zakončen pískovcovou vrcholovou skalkou bez rozhledu. Panoramata se otevírají z bočních vyhlídek pískovcového hřbetu. Od lavičky Heinrich-Singwitz-Bank shlížíme na lázně Lückendorf, pohled opačným směrem na lázně Oybin nabízí skalní vyhlídka Lubisch-Höhe.

Hochwald

HochwaldHochwald, česky Hvozd je hora se dvěma vrcholy ležící v Lužických horách na hranici s Německem. Na severním vrcholu o nadmořské výšce 749 m byla r. 1890 postavena 33 m vysoká kamenná rozhledna. Pod ní se nachází chata Turmbaude s malou vyhlídkovou plošinou. Na jižním vrcholu je druhá turistická chata Hochwalbaude, též s vyhlídkovou plošinou, jíž prochází státní hranice.

Kelchstein

KelchsteinSkalní hřib dosahující výška cca 17 m u lázeňského města Kurort Oybin. Kamenná palice vyniká především svým typickým zbarvením způsobeným především oxidy železa. Od černé, přes různé tóny šedé, narůžovělou až sytě rudou. Patří ke skupině několika podobných útvarů nacházejících se v této lokalitě. Erozí různě odolných vrstev pískovce v kombinaci s působením větru, získaly skály charakteristický tvar palic či kalichu. Odtud také vznikl německý název skalního útvaru.

Scharfenstein

ScharfensteinScharfenstein, česky Ostrý kámen, je cca 25 m vysoká skála z odolného pískovce zhruba v polovině cesty mezi vrchem Brandhöhe (596 m n. m.) a stolovou horou Töpfer (582 m n. m.) v Žitavských horách. Vrchol bizarní skály dosahuje nadmořské výšky 569 m a je turisticky zpřístupněn kovovým schodištěm. Z vyhlídky se otevírá nádherný kruhový výhled. Jako na dlani máme Oybinské údolí s dominantou hradu a kláštera, pod nímž leží lázně Kurort Oybin, v pozadí vidíme hory Luž a Hvozd s kamennou rozhlednou, na české straně pak Ještěd a za dobré viditelnosti spatříme i vrcholky Krkonoš. K patě Scharfensteinu přiléhá ještě menší skalní věž zvaná Scharfensteinnadel (Šarfenštejnská jehla).

Töpfer

TöpferPískovcový vrch o nadmořské výšce 582 m se skupinou bizarních skalních útvarů na S straně vrcholové skalní plošiny v Žitavských horách. Nejvýraznějším skalním útvarem je Felsentor (Skalní brána) upravená na vyhlídku. Otevírá se z ní pěkný výhled na krajinu Horní Lužice, Krkonoš, Jizerských hor a Žitavskou pánev. Od r. 1860 stojí v blízkosti vyhlídky malebný turistický hostinec Töpferbaude.

Zobrazení trasy na GPSies.com :

Zdroj: Informační tabule v místě ; Holeček, Milan. Lužické hory. 1. vyd. Praha : Olympia, 2004. ISBN 80-7033-832-6