JÁNOŠÍKOVE DIERY

Štefanová-parkoviště (0 km / 0 km) – sedlo Vrchpodžiar-rozc. (1,5 km / 1,5 km) – Podžiar-rozc. (0,5 km / 2 km) – Nové diery (1 km / 3 km) – Ostrvné-rozc. (0,5 km / 3,5 km) – Podžiar-rozc. (1 km / 4,5 km) – Pod Pálenicou-rozc. (1 km / 5,5 km) – Štefanová-parkoviště (2,5 km / 8 km)

Popis trasy :

Nejlepším výchozím bodem pro dobrodružnou výpravu do Jánošíkových dier je placené centrální parkoviště v obci Štefanová. Přímo u parkoviště je možnost zakoupení suvenýrů a občerstvení v některé z turistických chat. Janošíkove diery jsou soustavou několika skalních soutěsek modelovaných protékajícím potokem v národním parku Malá Fatra. Turisty jsou hojně navštěvované a túra dierami je nejčastěji kombinovaná s výstupem na výrazné vrcholy zdejší krajiny Malý a Velký Rozsutec.
Z centrálního parkoviště se vydáme po modré TZ kolem turistických chat směrem do obce k rozcestníku "Štefanová". Opustíme modrou TZ a vydáme se po žluté turistické značce TZ paralelně s naučným chodníkem NCH Diery. Trasa vede poměrně náročným terénem, budete stoupat po kovových žebříčcích a často se budete brodit přímo korytem potoka, proto doporučuji pevnou nepromokavou obuv. V případě deštivého počasí počítejte s tím, že budete překonávat četné louže, kluzký kamenitý terén a značně rozbahněné úseky (především cestou ze Štefanové do Podžiaru). Odměnou Vám za to budiž nádherné vodopády bohaté na vodu :-)
Z obce Štefanová na sedlo "Vrchpodžiar" trasa neustále stoupá, zprvu vede podél potoka, poté příjemným chladivým lesem. Po zdolání tohoto úseku se Vám otevře krásný pohled na přírodu Malé Fatry. Nadále se budeme držet žluté TZ a sestoupáme ke korytu Dierového potoka na křižovatku turistických tras "Podžiar". V blízkosti se nachází typická valašská usedlost, před níž můžete na chvíli spočinout a doplnit tekutiny.
Z "Podžiaru" se vydáme po žluté TZ vedoucí mírně vpravo do kopce. Než sestoupíme do Nových dier, naskytne se nám několik omezených výhledů do údolí pod námi. Na začátku Nových dier se žlutá TZ prudce stočí vlevo, překročí potok a za ním již začíná divoká skalnatá rokle v celé své kráse. Postupujte opatrně, zvláště při dostatku vody může být trasa nebezpečná.
Na rozcestí "Ostrvné" Nové diery končí a lze odbočit vpravo po modré TZ k hotelu Diery v místní části Terchové Biely Potok. My budeme pokračovat vlevo po modré TZ zároveň s naučným chodníkem do Dolných dier, kde nádherná přírodní scenerie pokračuje. Po modré TZ dojdeme až na rozcestí "Podžiar", kudy jsme již dnes jednou procházeli, ale modrou TZ značku neopustíme a následováni Dierovým potokem si projdeme poslední nejkratší část Dier, a to Horné diery. Na rozcestí "Pod Pálenicou" odbočíme prudce vpravo po zelené TZ, vystoupáme nad Horné diery, chvíli půjdeme po vrstevnici a následně klesáme zpět k rozcestí "Sedlo Vrchpodžiar" odkud se po žluté TZ a naučném chodníku vrátíme vlevo zpět na parkoviště v obci Štefanová.

Výškový profil :

Zajímavosti na trase :

Podžiar

Podžiar je rozcestí v údolí Dierového pototka mezi Horními a Dolními dierami pod sedlem Vrchpodžiar. V blízkosti stojí bývalá pastýřská salaš, u níž se nachází turistické odpočívadlo. V sezoně zde bývá otevřeno malé občerstvení.

Jánošíkove diery

Jánošíkove diery se nachází v přírodní rezervaci Rozsutec a skládají se ze tří ucelených částí: z Horních, Dolních a Nových dier. Jedná se o skalnaté soutěsky modelované protékajícím potokem s četnými vodopády. Průchod soutěskami je zajištěn kovovými žebříky, lávkami a řetězy. Bizarní skalní útvary se specifickým klimatem jsou domovem mnoha živočišných i rostlinných druhů, vyhledávajících chlad a vlhko.

Štefanová

Bývalá pastýřská osada ležící v závěřu východní větve Štefanovské doliny, zvané Nová dolina v oblasti Malé Fatry pod majestátním vrcholem Velkého Rozsutce. V r. 1848 byla osada téměř zničena přívalem vody od Velkého Rozsutce. Neštěstí nepřežilo 14 osob. Dnes je osada, katastrálně patřící pod Terchovou, známá jako vyhledávané turistické východisko pro túry do dolin Malé Fatry a na Velký a Malý Rozsutec.